Adakah anda mengalami rasa sakit/radang pada lutut ?
.
Tak tahan sakit sampai terpaksa ‘stop’ bersukan?
.
Tahukah anda masalah ini boleh dirawat tanpa pembedahan?
.
Haa..Jom baca dulu info mengenai ‘Patellar Tendonitis’ di bawah.
.
👣Patellar tendonitis atau “jumpers knee“ adalah suatu kondisi yang dihasilkan dari penggunaan berlebihan dari lutut.
👣Patellar tendonitis terjadi apabila rasa sakit pada tendon patella yang menghubungkan tempurung lutut (patella) dengan tulang tibia, kerana adanya keradangan yang disebabkan oleh ketegangan otot yang terjadi secara terus – menerus.
👣Umumnya terjadi pada atlet olahraga yang sering melakukan lompatan, seperti bola keranjang dan bola tampar. Namun, orang-orang yang tidak terlibat dalam olahraga yang sering melakukan lompatan juga boleh terkena patellar tendinitis.
🥦Simptom
☑️
Rasa sakit biasanya di antara lutut dan shinbone(tibia).
☑️Pada mulanya, anda hanya boleh merasakan kesakitan di lutut anda semasa anda memulakan aktiviti fizikal atau hanya setelah latihan yang cukup berat.
☑️Lama kelamaan, kesakitan semakin teruk dan mula mengganggu ketika anda bermain sukan.
☑️Akhirnya, rasa sakit mengganggu pergerakan harian seperti memanjat tangga atau bangun dari kursi.
🥦Faktor Risiko
.
🏀Aktiviti fizikal. Berjalan dan melompat biasanya dikaitkan dengan patellar tendonitis.
🏀Kelemahan dan ketidakseimbangan pada otot peha (quadriceps and hamstring)
🏀Kemampuan dan teknik melompat
🏀Berolahraga pada permukaan yang keras
🏀Penyakit kronik. Sesetengah penyakit mengganggu aliran darah ke lutut, yang melemahkan tendon. Contohnya termasuk kegagalan buah pinggang, rheumatoid arthritis dan kencing manis.
🥦Rawatan Fisioterapi

✔️Senaman regangan untuk mengurangkan kekejangan otot

✔️Senaman kekuatan otot peha

✔️Patellar tendon strap untuk membantu melegakan sakit
.
Tanpa rawatan pemulihan yang baik, kesan-kesannya boleh menjadi semakin teruk dari semasa ke semasa. Akhirnya, mengganggu kualiti kehidupan anda.
.
Biar kami bantu selesaikan masalah yang anda hadapi. Atau jika ada rakan2 atau ahli keluarga yang menghadapi masalah ini, SHARE POST ini supaya terapis kami dapat bantu mereka..
.
📞Hubungi/Wasap segera untuk menempah slot rawatan dengan terapis kami. Slot yang disediakan adalah terhad demi menjaga kualiti perkhidmatan.
📲http://flexphysiotherapy5.wasap.my

Dan bila aku sakit, Dialah (Allah) yang menyembuhkan aku