Gambar 1: Tahukah anda tanda dehidrasi semasa puasa?

Dehidrasi adalah keadaan di mana badan mengalami kekurangan air lebih-lebih ketika cuaca panas.

Kehilangan air dalam badan kerap berlaku apabila  kita berpuasa. Situasi ini akan menjadi lebih teruk bagi yang tidak bersahur, untuk wanita mengandung dan juga pesakit diaetis.

Dehidrasi yang teruk, kekeliruan dan lemah-lemah badan akan berlaku kerana otak dan organ badan lain menerima aliran darah yang kurang. Akhirnya, koma, kegagalan organ, dan kematian akan berlaku jika dehidrasi tidak dirawat.

Ingin lihat testimoni-testimoni kejayaan kami merawat pesakit? KLIK DISINI

Sebenarnya, badan anda hanya perlu menurunkan sebanyak 2% dari jumlah berat badannya melalui cecair sebelum tanda dan gejala dehidrasi mula muncul. Ini sering berlaku melalui muntah, kencing berlebihan, atau cirit-birit.

Tanda-tanda dehidrasi ini biasanya menunjukkan dehidrasi ringan hingga berat. Walau bagaimanapun, jika gejala ini tidak dapat dikenal pasti dan diatasi segera, ia boleh mengakibatkan dehidrasi yang teruk.

1. Tanda-tanda dehidrasi ringan

• Mulut Kering
  • Keletihan
  • Rasa Haus
  • Kulit kering
  • Sakit kepala (Panas kepala)
  • Sembelit
  • Pening (Tak boleh berdiri)
  • Cirit-birit

2.Tanda-tanda dehidrasi berat

• Rasa dahaga yang melampau
  • Bibir mulut dan kulit sangat kering
  • Air kencing yang sedikit atau tidak keluar langsung (setiap air kecil yang dikeluarkan akan berwarna kuning gelap)
  • Mata cekung
  • Tekanan darah sangat rendah
  • Denyutan jantung laju
  • Nafas cepat dan dalam
  • Tidak keluar air mata semasa menangis
  • Dalam kes yang sangat serius atau tidak sedarkan diri.

Dehidrasi yang teruk boleh mengakibatkan gejala seperti tekanan darah rendah, demam, dan dalam beberapa kes, bahkan kejang. Penting untuk memahami sains di sebalik rehidrasi dan bagaimana badan bergantung kepada mengekalkan tahap penghidratan yang optimum.

Langkah yang perlu diambil

1. Dapatkan nasihat doktor

Seterusnya segera berjumpa doktor kerana tanda dan gejala awal dehidrasi ringan hingga sederhana mungkin dapat mengatasinya sebelum dehidrasi anda menjadi terlalu teruk.

Konsultasi PERCUMA untuk anda, hubungi kami segera !! Kelantan (KLIK DISINI) dan Terengganu (KLIK DI SINI

#puasa #dehidrasi #dahaga #letih #sakitkepala #pening #sembelit #fisioterapi #fisioterapiterengganu #fisioterapikelantan